Block 2

Fr / Fri 11 Jan
2019, 20.00

Ort / Venue: Kino in der Reitschule

Prices: solidarity / regular / reduced
Single ticket: 30 / 25 / 20
Festivalpass: 170 / 140 / 110

#Heroines #Futurism #Asia

20.00 Silvana (SWE)

22.15 Tokyo Idols (GBR/CAN/JPN)

00.00 Sinofuturism (1839–2046 AD) (GBR)

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 still:  Silvana  (Mika Gustafson, Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis, Sweden 2017)

still: Silvana (Mika Gustafson, Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis, Sweden 2017)

20.00: Silvana
Mika Gustafson, Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis
Sweden 2017 – 91’

Regisseurinnen eingeladen / Directors invited
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

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«Es gibt keine Superheld*innen, nur Menschen», betont sie. Und doch ist die schwedische Rapperin Silvana Imam für viele ihrer Fans genau das: eine Superheldin. Geboren als Tochter eines syrischen Vaters und einer litauischen Mutter, spricht sie für eine junge schwedische Generation, die sich gegen gängige Geschlechternormen auflehnt und den unterschwelligen und offensichtlichen Rassismus bekämpft. Mit messerscharfen gesellschaftskritischen Texten katapultiert sich Silvana aus dem Underground zur preisgekrönten Rapperin – ein viel zu schneller Aufstieg.

“There are no super-heroes, just human beings,” she says. Yet still, many of her fans perceive Swedish rapper Silvana Imam as being exactly that: a superheroine. Born the daughter of a Syrian father and a Lithuanian mother, Silvana represents a young Swedish generation that revolts against gender norms and various forms of racism. Her razor-sharp tongue and intense criticism of society have transported her from an underground artist to an award-winning musical idol—a success that has happened way too quickly.

Trailer

Stills

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 stillS:  Silvana  (Mika Gustafson, Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis, Sweden 2017)

stillS: Silvana (Mika Gustafson, Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis, Sweden 2017)


22.15: Tokyo Idols
Kyoko Miyake
Great Britain/Canada/Japan 2017 – 88’

Swiss Premiere
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

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«Tokyo Idols» lässt uns eintauchen in ein kulturelles Phänomen Japans, das immer populärer wird und für Aussenstehende befremdlich erscheint. «Idols» sind junge Mädchen, die als Sängerinnen und Tänzerinnen auftreten und eine hingebungsvolle Gefolgschaft mittelalterlicher Männer um sich scharen. Diese «brothers» verschreiben sich ihrem jeweiligen «Idol» fast bis zur Selbstaufgabe, sie investieren dafür grosse Mengen an Zeit und Geld. In dieser provokativen Dokumentation gibt uns die Filmemacherin Kyoko Miyake tiefgehende Einblicke in psychologische Auswüchse und Eskapaden der hypermodernen japanischen Gesellschaft.

“Tokyo Idols” deals with a rising phenomenon in Japanese cultural life that might seem strange to outsiders. “Idols” are young girls who sing, dance, and exploit certain fans’ obsession with young female sexuality, namely middle-aged men. These “brothers” devote their lives to following an “idol” and spend large amounts of time and money to pursue their interest in female idol culture. In this provocative documentary, filmmaker Kyoko Miyake gives us in-depth insights into the psychological excesses and bizarre realities of hypermodern Japan society.

 

Trailer

Stills

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 stillS:  Tokyo Idols  (Kyoko Miyake, Great Britain/Canada/Japan 2017)

stillS: Tokyo Idols (Kyoko Miyake, Great Britain/Canada/Japan 2017)


00.00: Sinofuturism (1839–2046 AD)
Lawrence Lek
HD video, stereo sound
Great Britain 2016 – 60’

Swiss Premiere
Originalfassung (Englisch) ohne Untertitel / Original version without subtitles

Während Europa in der Vergangenheit versumpft, künstlich am Leben gehalten von Nostalgie, steckt China mit einem Bein in der Zukunft. Die «Supermacht» steht für eine voll automatisierte Welt von Morgen – und schürt unter ahnungslosen Westler*innen jede Menge Ängste. Genau jene macht sich dieser Film zunutze. Die Zukunft ist hier schon da, steckt aber weniger in den Menschen als in den Dingen, die unser aller Leben bestimmen: den Produkten und Arbeitsweisen und der Künstlichen Intelligenz. «Sinofuturism» ist Essay, Science Fiction, radikaler Realismus.

While Europe is stuck in the past, kept alive artificially by endless nostalgia, China leaps into the future. The “superpower” represents the full automated world of tomorrow—and for some clueless Westerners, it incites great anxiety. It is precisely these anxieties that are exploited by this film. The future has already come, and it is found not in the people, but in the objects of our lives: the products, the work processes, and the artificial intelligence. “Sinofuturism” is an essay; it is science fiction; it is radical realism.

courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

Stills

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 Stills: Lawrence Lek,  Sinofuturism (1839 - 2046 AD) , 2016, HD video, 60 min (Copyright: Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London)

Stills: Lawrence Lek, Sinofuturism (1839 - 2046 AD), 2016, HD video, 60 min (Copyright: Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London)