Block 4

Sa / Sat 12 Jan
2019, 20.00

Ort / Venue: Kino in der Reitschule

Prices: solidarity / regular / reduced
Single ticket: 30 / 25 / 20
Kombi w/ Global Warning 2: 40 / 35 / 30
Festivalpass: 170 / 140 / 110

#Wedding #Carnival #War

20.00 Oulaya's Wedding (USA)

21.45 This is Bate Bola (BRA/USA/GBR)

22.00 Syrian Metal is War (SYR/LIB)

NMFF2019_Official-Selection_Laurel.png
still:  Oulayay’s Wedding  (Hisham Mayet, Cyrus Mousavi, Brittany Nugent, USA 2017)

still: Oulayay’s Wedding (Hisham Mayet, Cyrus Mousavi, Brittany Nugent, USA 2017)

20.00: Oulaya's Wedding
Sublime Frequencies:
Hisham Mayet, Cyrus Moussavi, Brittany Nugent
USA 2017 – 58’

Swiss Premiere
Brittany Nugent anwesend / Brittany Nugent present
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

oulayaswedding_poster.jpg

Es ist die grösste Herausforderung, welche die bekannte Hochzeitsband Group Doueh aus Dakhla je zu gewärtigen hatte: Oulaya, die älteste Tochter der Bandleader Salmou und Halima Baamar, heiratet. Die Band ist zwar schon mit Superstars wie Tony Allen und Omar Souleyman auf Tour gewesen, aber Oulaya’s Hochzeit muss etwas ganz Besonderes werden: Die Vorbereitungen nehmen vier Wochen in Anspruch, die Feierlichkeiten werden fünf volle Tage andauern. «Oulaya’s Wedding» nimmt uns mit auf diese ausgedehnte Hochzeitsfeier in der marokkanisch besetzen Westsahara und zeigt uns Musik, Tanz und Kultur der Sahraoui.

For Group Doueh, the well-known wedding band from Dakhla, this is the biggest challenge they have ever had: Oulaya, the eldest daughter of band leaders Salmou and Halima Baamar, is getting married. Notwithstanding their previous tours with superstars like Omar Souleyman and Tony Allen, Oulaya’s wedding is to be very special. The preparation alone takes four weeks, and the wedding itself will be celebrated for five full days. “Oulaya’s Wedding” takes us on a trip through the extensive wedding festivities in the Moroccan-occupied Western Sahara and enriches us with the music, dance, and culture of the Sahraoui.

Trailer

Stills

oulaya1.png
oulaya2.png
oulaya3.png
stillS:  Oulayay’s Wedding  (Hisham Mayet, Cyrus Mousavi, Brittany Nugent, USA 2017)

stillS: Oulayay’s Wedding (Hisham Mayet, Cyrus Mousavi, Brittany Nugent, USA 2017)


21.45: This is Bate Bola
Ben Holman, Neirin Jones
Brasil/USA/Great Britain 2018 – 16’

Swiss Premiere
Regisseure anwesend / Directors present
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

POSTER - This Is Bate Bola.jpg

Setze deine Maske auf, sprich ein Gebet und geh raus auf die Strasse! Weit abseits der Strände und Touristengegenden von Rio de Janeiros weltbekanntem Karneval gibt es einen faszinierenden Wettbewerb zwischen den Nachbarschaften: Bate Bola. Diese alte und wenig bekannte Form des Karnevals zeigt futuristische Gladiatoren, die eine surreale Mischung von Spiel und Drohgebärde vollführen. Bate Bola wird schnell mit Gewalt assoziiert und ist doch viel mehr als das: Es ist Selbstermächtigung – und das Ereignis im Jahr, währenddessen die Marginalisierten für kurze Zeit zu Berühmtheiten werden.

Put your mask on, say a prayer, and go out to the streets! Far from the beach and the tourist centers of Rio de Janeiro’s world-famous carnival, there is an explosive contest between neighborhoods largely unknown to the public: bate bola. To the observer, this old form of carnival looks like a gathering of futuristic gladiators performing a surreal mixture of playfulness and menace. Though it has been associated with violence, bate bola is so much more but for the participants: it is a source of empowerment during a time of the year when the usually marginalized can, for a short time, feel like celebrities.

Trailer

Stills

This Is Bate Bola_1.jpg
This Is Bate Bola_2.jpg
This Is Bate Bola_3.jpg
This Is Bate Bola_4.jpg
This Is Bate Bola_5.jpg
stillS:  This Is Bate Bola  (Ben Holman, Neirin Jones, Brasil/USA/Great Britain 2018)

stillS: This Is Bate Bola (Ben Holman, Neirin Jones, Brasil/USA/Great Britain 2018)


22.30: Syrian Metal Is War
Monzer Darwish
Lebanon/Syria 2018 – 87’

Swiss Premiere
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

Harte Gitarrenriffs und donnernder Double-Bass mischen sich mit dem Sound von Bombenschlägen und Explosionen. Metal hatte in Syrien schon vor dem Krieg keinen leichten Stand, doch wie macht man weiter, wenn die grundlegendsten Bedürfnisse kaum mehr erfüllt sind? Und man darüber hinaus als «Satanist» jederzeit zum Anschlagsziel werden kann? Nachdem wir 2015 den Rough-Cut zeigten, ist «Syrian Metal is War» nun in voller Länge und Intensität zu erleben. Wir folgen Monzer Darwish nach Aleppo, Damaskus, Hama, Homs und Lattakia und erblicken ein Syrien, wie wir es noch nicht kannten.

Heavy guitar riffs and thunderous double-bass drums merge with the sounds of bombardments and explosions. Metal never existed effortlessly in Syria, but how can the movement continue when everyday life is chaos? Or when playing metal music means being perceived as a “Satanist” by society, potentially resulting in attacks? In 2015 we screened a rough-cut of this film, which now will be shown in its full length and intensity. As we follow Monzer Darwish to Aleppo, Damascus, Hama, Homs, and Lattakia, we gain insight into a Syria we have not seen before.

Trailer

Stills

IMG_0500.JPG
IMG_0526.JPG
IMG_3207.JPG
stillS:  Syrian Metal Is War  (Monzer Darwish, Lebanon/Syria 2018)

stillS: Syrian Metal Is War (Monzer Darwish, Lebanon/Syria 2018)