Block 5

So / Sun 13 Jan
2019, 13.30

Ort / Venue: Kino in der Reitschule

Prices: solidarity / regular / reduced
Single ticket: 30 / 25 / 20
Festivalpass: 170 / 140 / 110

#Migration #Dance #BlackAtlantic

13.30 The African Cypher (RSA)

15.45 This is Bate Bola (BRA/USA/GBR)

16.30 Being Blacker (GBR)

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 still:  The African Cypher  (Bryan Little, South Africa 2012)

still: The African Cypher (Bryan Little, South Africa 2012)

13.30: The African Cypher
Bryan Little
South Africa 2012 – 99’

Swiss Premiere
Regisseur anwesend / Director present
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

«Ich tanze, als hielte mir jemand eine Pistole an den Kopf» sagt der Pantsula-Tänzer Mada Sthembiso. Pantsula ist mehr als ein südafrikanischer Strassentanz: Pantsula ist existenziell. Pantsula schafft Selbstbewusstsein und Gemeinschaft. Ein Kommentar auf die Gesellschaft, entstanden in den 50er-Jahren als Protest gegen das Apartheidregime. Pantsula ist eine Chance, um weg von der Strasse und raus aus der Kriminalität zu kommen. Und Pantsula ist perfekt, um Frauen zu beeindrucken. «The African Cypher» trifft ambitionierte Strassentänzer*innen in Südafrika – ein unklischierter und differenzierter Blick auf die Townships.

“I dance as if I have a gun to my head” says Mada Sthembiso from the Shakers and Movers pantsula dance crew. Without a doubt, pantsula is more than a South African street dance: pantsula is existential. It’s a competition. It’s social commentary, born in the Fifties as a resistance to the Apartheid regime. It also builds self-confidence and communities by helping to get people off the streets and away from crime. And: it helps to impress girls. “The African Cypher” meets ambitious dancers of pantsula and other dance styles such as b-boying and crumping, taking a deep, unclichéd, and manifold look at life in the South African townships.

Trailer

Stills

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 stillS:  The African Cypher  (Bryan Little, South Africa 2012)

stillS: The African Cypher (Bryan Little, South Africa 2012)


15.45: This is Bate Bola
Ben Holman, Neirin Jones
Brasil/USA/Great Britain 2018 – 16’

Regisseure anwesend / Directors present
Originalfassung mit englischen Untertitel / Original version with English subtitles

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Setze deine Maske auf, sprich ein Gebet und geh raus auf die Strasse! Weit abseits der Strände und Touristengegenden von Rio de Janeiros weltbekanntem Karneval gibt es einen faszinierenden Wettbewerb zwischen den Nachbarschaften: Bate Bola. Diese alte und wenig bekannte Form des Karnevals zeigt futuristische Gladiatoren, die eine surreale Mischung von Spiel und Drohgebärde vollführen. Bate Bola wird schnell mit Gewalt assoziiert und ist doch viel mehr als das: Es ist Selbstermächtigung – und das Ereignis im Jahr, währenddessen die Marginalisierten für kurze Zeit zu Berühmtheiten werden.

Put your mask on, say a prayer, and go out to the streets! Far from the beach and the tourist centers of Rio de Janeiro’s world-famous carnival, there is an explosive contest between neighborhoods largely unknown to the public: bate bola. To the observer, this old form of carnival looks like a gathering of futuristic gladiators performing a surreal mixture of playfulness and menace. Though it has been associated with violence, bate bola is so much more but for the participants: it is a source of empowerment during a time of the year when the usually marginalized can, for a short time, feel like celebrities.

 

Trailer

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 stillS:  This Is Bate Bola  (Ben Holman, Neirin Jones, Brasil/USA/Great Britain 2018)

stillS: This Is Bate Bola (Ben Holman, Neirin Jones, Brasil/USA/Great Britain 2018)


16.30: Being Blacker
Molly Dineen
Great Britain 2018 – 90’

Swiss Premiere
Originalfassung (Englisch) ohne Untertitel / Original version without subtitles

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Blacker hat mit den grössten Reggae-Künstlern Musik aufgenommen, ist für Nelson Mandela aufgetreten und führte zwanzig Jahre lang den Plattenladen Blacker Dread Music Store im Londoner Stadtteil Brixton, der für die afro-karibische Gemeinschaft zum wichtigen Treffpunkt avancierte. Aber der Richter, der ihn 2014 ins Gefängnis schickt, erklärt sein Leben zum Misserfolg. «Being Blacker» ist ein eindringliches Portrait über Migration, Diskriminierung und Jugendgewalt in England. Während drei Jahren hat Molly Dineen Blacker begleitet. Mit der Beerdingung von Blackers Mutter beginnt dieser packende Film.

Blacker has made recordings with the greatest reggae musicians, performed for Nelson Mandela, and for twenty years has run the Blacker Dread Music Store in London’s Brixton district, where the store has become an essential pillar of the Afro-Caribbean community. In 2014, his life was deemed ta failure within a moment, when a judge sentenced him to prison. Director Molly Dineen documents Blacker’s experience over the course of three years in “Being Blacker,” an intense portrait of migration, discrimination, and youth violence in England. This thrilling Film starts with the funeral of Blacker’s mother.

 

Trailer

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 stillS:  Being Blacker  (Molly Dineen, Great Britain 2018)

stillS: Being Blacker (Molly Dineen, Great Britain 2018)