Kultur Shock Norient Special

Sa / Sat 12 Jan
2019, 16.30

Orte / Venues: Kino in der Reitschule (“Liberation Day”), City Pub (“Sevdah”), Jugendzentrum newgraffiti (Kries)

Prices: solidarity / regular / reduced
Single ticket: 40 / 35 / 30
Festivalpass: 170 / 140 / 110

#Balkan #Tradition
#Cultural Diplomacy

16.30 Liberation Day – Laibach in North Korea (LAT/NOR/SLO)

19.30 Sevdah (CRO/BIH)

23.00 Kries (CRO)

collaboration partner

collaboration partner

NMFF2019_Official-Selection_Laurel.png

16.30: Liberation Day (Documentary)
Ugis Olte, Morten Traavik
Latvia/Norway/Slovenia 2016 – 97’

Ort / Venue: Kino in der Reitschule
Laibach Gründungsmitglied Ivan Novak anwesend / Laibach founding member Ivan Novak present
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

Festival Poster.jpg

Als erste westliche Rockgruppe überhaupt, wird die slowenische Kultband Laibach nach Nordkorea eingeladen, um zur Feier des Nationalen Befreiungstags zwei Konzerte zu spielen. Ausgerechnet Laibach, mit ihrer militärisch-faschistischen Symbolik und musikalischen Rauigkeit, sollen vor einem Publikum performen, das noch nie Rockmusik gehört hat? Zusammen mit nordkoreanischen Musikerinnen müssen sie kulturelle Differenzen überwinden, sich mit der Staatsideologie arrangieren und den Alltag bewältigen am vielleicht isoliertesten Ort auf der Erde. Und der Tag des Auftritts rückt immer näher…

The Slovenian cult band Laibach has been invited to perform in North Korea as part of the celebration of the National Liberation Day—they are the first Western rock group ever to be granted this access. Of all choices, it is ironically Laibach, with their military-fascist symbolism and musical roughness, that are to perform in front of an audience that is rarely exposed to non-state-sanctioned music. Side by side with North Korean musicians, they find themselves struggling with cultural differences, state ideology, and the banality of life in one of the least accessible place in the world. But then, the performance day is getting closer…

 

Trailer / Video Clip

Stills

stills: Liberation Day (Ugis Olte, Morten Traavik, Latvia/Norway/Slovenia 2016)


19.30: Sevdah (Documentary)
Marina Andree Skop
Croatia/Bosnia and Herzegovina 2009 – 66’

Ort / Venue: City Pub
Originalfassung mit englischen Untertiteln / Original version with English subtitles

PLAKAT sevdah PRESS 150dpi.jpg

Es ist Bosniens eigener Blues: Sevdalinka. Die melancholische und zutiefst leidenschaftliche Liedform findet ihre Anfänge vor über 400 Jahren bevor sie in den 50er- und 60er-Jahren neu auflebt. Im Mittelpunkt des Revivals steht unter anderen der Sänger Zaim Imamović, Bosniens «Frank Sinatra». Der Tod der passionierten Sängerin Farah hat den Musiker und Enkel von Zaim, Damir Imamović, und die Filmemacherin Marina Andree Skop zusammengebracht. Auf einer berührenden Reise durch Bosnien erzählen sie die Geschichte von Sevdalinka und von der heutigen Rückbesinnung auf diese ausdrucksvolle Gesangstradition.

It is Bosnia’s very own blues: sevdalinka. Imbued with melancholy and beautiful sorrow, this unique song-form has been alive for over 400 years and was flourishing in the 50s and 60s. One of the important singers of this revival was Zaim Imamović, Bosnia’s “Frank Sinatra.” The death of their mutual friend and a passionate singer, Farah, has brought musician and grandson of Zaim, Damir Imamović, and director Marina Andree Skop together. On their emotionally charged journey to the heart of Bosnia, they tell us the story of sevdalinka and the attempts to return to this passionate singing tradition.

 

NMFF s-Teaser

Stills

stills: SEVDAH (Marina Andree Skop, CROATIA/BOSNIA AND HERZEGOVINA 2009)


23.00: Kries (Live, Balkan Traditional)
Croatia

Ort / Venue: Jugendzentrum newgraffiti

Kries (Croatia)

Kries (Croatia)

2.jpg
4.JPG

Kries ist die derzeit attraktivste Band Kroatiens, die moderne und traditionelle Musik mischt. Ihr Gründer Mojmir Novakovic, hat eine Stimme, die wie eine Naturgewalt, elementar und zeitlos ist. Er wirkt wie eine mythische Figur, während er kraftvoll traditionelle balkanische Lieder singt. In den Händen der siebenköpfigen Band, die ein Instrumentarium von Dudelsack bis E-Gitarre bespielt, überschreiten die uralten Songs die Grenzen von Zeit und Ort. «Wir sind fasziniert von den alten Symbolen, den Worten und Melodien. Wir lassen uns treiben von den Stimmungen und Gefühlen, die sie bei uns auslösen», betonen die Musiker.

Kries is among Croatia’s most notable bands to mix modern and traditional music. Founder Mojmir Novakovic, with his voice as elementary and timeless as a natural force, appears like a mythical figure when powerfully singing traditional songs from the Balkan. The seven band members handle instruments from bagpipe to electric guitar, and in their hands the age-old songs transcend the boundaries of time and place. “We just enjoy these ancient symbols, words, and tunes. We just like the feelings they invoke,” the musicians emphasize.

Music Video


01.00: Bamz (DJ-Set, UK Funky House)
London, Great Britain

Bamz (London, UK)

Bamz (London, UK)

IMG_0062.jpeg
IMG_0423.jpeg

Für die Londoner DJ und Producerin Bamz ist der Rhythmus die Melodie, oder besser gesagt: der Polyrhythmus. Die Tracks und DJ-Sets der ehemaligen Beatboxerin bewegen sich in einem Bereich, der ausserhalb der britischen Metropole im Vergleich zum artverwandten Grime und Dubstep nur wenig bekannt ist: UK Funky House. UK steht für tiefe, blubbernde Bässe, Funky für gebrochene Beats und House für die Lust an der kollektiven Ekstase.

For the London DJ and producer Bamz, music is not constituted primarily by melody, but rather by the synchronicity of different rhythms: or, in other words, polyrhythm. Compared to the more popular genres of grime and dubstep, the tracks and DJ-sets of the former beatboxer Bamz are not very known outside the metropole. In her unique genre of UK Funky House, “UK” stands for the deep, bubbling bass, “Funky” marks the broken beats, and “House” signifies the affinity for collective ecstasy.

Music


02.00: Clara! (DJ-Set, Reggaetón)
Brussels, Belgium / Spain

Clara! (Brussels, Belgium / Spain)

Clara! (Brussels, Belgium / Spain)

Clara! - Sasha Vernaeve photo.JPG
Clara! y Maoupa - Anne-Sophie Guillet photo.jpg

Der Musikstil Reggaetón galt mal als «spanischsprachiger Reggae». Heute ist er einer der experimentierfreudigsten Stile der globalen Clubmusikszene. Die unterkühlten wie aufgeheizten Tracks der Brüsseler Musikerin Clara!, auf denen sie auch als MC zu hören ist, sind durchkreuzt von den schweren Bässen modernen Dubs und den giftigen Melodien von Acid House. Dasselbe gilt auch für ihre DJ-Sets: Future Reggaeton für alle Zukunftsgenoss*innen.

The musical genre reggaetón, formerly called “Spanish reggae,” is one of the most experimental musical styles on the global club scene today. Brussels MC and musician Clara! creates cool yet hot tracks that are infused with heavy basses from modern dub and toxic melodies from acid house. The vibe at her DJ-sets: future reggaetón for all future comrades!